Η νομοθεσία για το κράνος της ποδηλασίας

*Ευάγγελος Διαμαντίδης
Πρόσφατα έχει ψηφιστεί από τους αιρετούς αντιπροσώπους μας στο κοινοβούλιο νομοσχέδιο που καθιστά υποχρεωτική την χρήση κράνους ποδηλασίας, και εντός του αστικού χώρου. Κάτι που σε προγενέστερο νομοσχέδιο που νομοθετούσε την ποδηλασία δεν το έπραξε. Δηλαδή, άφηνε τον χρήστη του ποδηλάτου να επιλέξει αν θέλει να κάνει χρήση του κράνους ή όχι εντός του αστικού ή γενικότερα εντός οικιστικής περιοχής, είτε αυτή είναι πόλη ή χωριό. Και ο λόγος ήταν απλός και σύμφωνος με τη κοινή λογική. Το όριο ταχύτητας εντός οικιστικής ή αστικής περιοχής περιορίζεται μέχρι τα 50 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Προσωπική μου άποψη είναι ότι πρόκειται για μια ακόμα υπερβολή, πλεονασμός κι ακόμα ένας στρουθοκαμηλισμός της κοινωνίας μας που όταν νιώθει αδυναμία να αγγίξει καυτά προβλήματα, τα σκουπίζει κάτω από το χαλί.
Η χρήση του κράνους είτε ποδηλάτου είτε μοτοσυκλέτας, η ζώνη ασφαλείας, η αμυντική οδήγηση, οι καταχρήσεις, ο νεποτισμός, ο ακατάσχετος καταναλωτισμός κι όλα τα σχετικά άλλα φαινόμενα της σύγχρονης κοινωνίας ή κι αυτά που κληρονομήσαμε από Βυζαντινούς μέχρι Άγγλους, είναι θέμα Παιδείας. Αλλά, αυτό είναι «Άλλο» θέμα.
Πίσω στο κράνος, η λογική να νομοθετούμε για να αποτρέπουμε το αποτέλεσμα χωρίς να διορθώνουμε την αιτία, δεν έσωσε ποτέ κανένα.
Ο ποδηλάτης είτε φορεί είτε δεν φορεί κράνος σε μια σφοδρή σύγκρουση είναι χαμένος, ακόμα κι αν βγει ζωντανός.
Πιστώνω την Πολιτεία με όλη την καλή θέληση να βάλει την ποδηλασία την καθημερινή ζωή του Κύπριου πολίτη. Να μου επιτραπεί όμως να καταθέσω, ως χρήστης ποδηλάτου, πως ξεκίνησε λάθος. Πριν τις επιδοτήσεις και τις όποιες σχετικές υποδομές για το ποδήλατο, ο Κύπριος πολίτης πρέπει να ξαναμάθει το ποδήλατο.
Η Ακαδημία Ποδηλασίας της Κυπριακής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας είναι μια καλή αρχή. Εκεί, τα παιδιά μαθαίνουν τα βασικά, αρκετά για να τα κρατήσουν στην σέλα για το υπόλοιπο της ζωής τους είτε γίνουν αθλητές ποδηλασίας είτε απλοί χρήστες. Δεν έχουν πρόβλημα να κυκλοφορήσουν σε οποιονδήποτε δρόμο με υποδομή για ποδήλατο ή χωρίς.
Ξανά πίσω στο κράνος, σ’ εμάς που μάθαμε ποδήλατο πιτσιρίκια από την εποχή του καρκαντά, χωρίς κράνος και υποδομές και τώρα που περάσαμε τα 60 θα φάμε πρόστιμο γιατί θα πάμε με το ποδήλατο στο περίπτερο ή στον μπακάλη χωρίς κράνος; Κι ο αστυφύλακας θα είναι στημένος στη γωνιά για να γράψει τα νούμερα του ποδηλάτου ή θα μας παίρνει στο κατόπιν;
*Ποδηλάτης / Διεθνής Κομισάριος Ποδηλασίας