πριν 58 λεπτά
OMEGANEWS: Αύξηση των σημείων διέλευσης ζητά ο...
πριν 3 ώρες
Οι εγκληματίες στον κυβερνοχώρο αναζητούν συνεχώς τρόπους για να κερδίσουν χρήματα σε βάρος ανυποψίαστων θυμάτων. Άτομα και οργανισμοί συχνά πέφτουν θύματα απάτης διαφόρων μορφών.
Αυτές οι απάτες αποτελούν παραδείγματα για το πώς οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου μπορούν εύκολα να παίξουν με την ψυχολογία και τις αντιλήψεις των ανθρώπων. Οι συμβουλές που παρέχονται εδώ έχουν σκοπό να σας βοηθήσουν να προστατευθείτε. Η ευαισθητοποίηση είναι η καλύτερη άμυνα!
Γενικές συμβουλές:
Ελέγχετε τακτικά τους διαδικτυακούς σας λογαριασμούς.
Ελέγχετε τακτικά τον τραπεζικό σας λογαριασμό και αναφέρετε τυχόν ύποπτη δραστηριότητα στην τράπεζά σας.
Εκτελέστε online πληρωμές μόνο σε ασφαλείς ιστότοπους (ελέγξτε τη γραμμή URL για το λουκέτο και το https) και χρησιμοποιώντας ασφαλείς συνδέσεις (επιλέξτε δίκτυο κινητής τηλεφωνίας αντί για δημόσιο Wi-Fi).
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η τράπεζά σας δεν θα σας ζητήσει ποτέ “ευαίσθητες” πληροφορίες, όπως τα διαπιστευτήρια του διαδικτυακού λογαριασμού σας μέσω τηλεφώνου ή email.
Εάν μια προσφορά ακούγεται πολύ καλή για να είναι αληθινή, είναι σχεδόν πάντα απάτη.
Διατηρήστε τα προσωπικά σας στοιχεία ασφαλή. Να είστε πολύ προσεκτικοί σχετικά με το πόσες προσωπικές πληροφορίες μοιράζεστε σε ιστότοπους κοινωνικών δικτύων. Οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες και τις εικόνες σας για να δημιουργήσουν μια πλαστή ταυτότητα ή να σας στοχεύσουν με μια απάτη.
Εάν πιστεύετε ότι έχετε δώσει τα στοιχεία του λογαριασμού σας σε έναν απατεώνα, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας.
Πάντοτε να αναφέρετε κάθε ύποπτη ενέργεια στην Αστυνομία, ακόμα κι αν δεν πέσατε θύμα της απάτης.
Οι 9 πιο συνηθισμένες διαδικτυακές απάτες και πώς να τις αποφύγετε:
Απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών
Τα κακόβουλα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου περιλαμβάνουν ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links), οι οποίοι θα σας ανακατευθύνουν σε μια ψεύτικη ιστοσελίδα, δήθεν της τράπεζας με την οποία συνεργάζεστε, όπου θα σας ζητηθεί να αποκαλύψετε τα οικονομικά και προσωπικά σας στοιχεία.
Ποιες είναι οι ενδείξεις;
Οι ψεύτικες ιστοσελίδες τραπεζών προσομοιάζουν αρκετά με τις νόμιμες ιστοσελίδες της τράπεζάς σας. Οι ψεύτικες ιστοσελίδες διαθέτουν συχνά ένα αναδυόμενο παράθυρο, με το οποίο θα σας ζητείται η εισαγωγή των εξατομικευμένων διαπιστευτηρίων ασφαλείας σας. Οι τράπεζες δεν κάνουν χρήση τέτοιων αναδυόμενων παραθύρων.
Αυτές οι ιστοσελίδες συχνά εμφανίζουν:
«Επείγον»! Δεν θα συναντήσετε ποτέ τέτοιου είδους μηνύματα σε νόμιμες ιστοσελίδες.
Ελαττωματικός σχεδιασμός: Να είστε προσεκτικοί σε ιστοσελίδες που παρουσιάζουν ελαττώματα στον σχεδιασμό τους ή ορθογραφικά λάθη και λάθη γραμματικής ή σύνταξης.
Αναδυόμενα παράθυρα: Χρησιμοποιούνται συνήθως για τη συλλογή ευαίσθητων προσωπικών σας πληροφοριών. Μην τα επιλέγετε και αποφεύγετε την υποβολή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σε αυτά.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Μην κάνετε κλικ ποτέ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) που περιλαμβάνονται σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τα οποία δήθεν σας ανακατευθύνουν στην ιστοσελίδα της τράπεζάς σας.
Χρησιμοποιείτε φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser) που σας επιτρέπει την επιλογή αποκλεισμού αναδυόμενων παραθύρων.
Πάντοτε να πληκτρολογείτε εσείς τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο της τράπεζάς σας ή να χρησιμοποιείτε υφιστάμενο ηλεκτρονικό σύνδεσμο από τον κατάλογο των αγαπημένων σας σελιδοδεικτών.
Εάν κάτι σημαντικό πραγματικά χρειάζεται την προσοχή σας θα ενημερωθείτε για αυτό από την τράπεζά σας όταν θα συνδεθείτε ηλεκτρονικά στον τραπεζικό σας λογαριασμό (π.χ. μέσω e-banking).
Ρομαντική απάτη
Οι απατεώνες στοχεύουν σε υποψήφια θύματα μέσω ιστοσελίδων γνωριμιών, αλλά μπορούν, επίσης, να κάνουν χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να έρθουν σε επαφή με τα υποψήφια θύματά τους.
Ποιες είναι οι ενδείξεις;
Κάποιος που γνωρίσατε πρόσφατα μέσω διαδικτύου δηλώνει ότι τρέφει έντονα αισθήματα για εσάς, ζητώντας σας να επικοινωνήσετε κατ’ ιδίαν.
Τα μηνύματα τους είναι συχνά κακώς διατυπωμένα και ασαφή.
Το διαδικτυακό τους προφίλ δεν συνάδει με αυτά που σας λένε.
Μπορεί να σας ζητήσουν να στείλετε προσωπικές σας φωτογραφίες ή βίντεο.
Πρωτίστως κερδίζουν την εμπιστοσύνη σας. Εν συνεχεία σας ζητούν χρήματα, δώρα ή στοιχεία του τραπεζικού σας λογαριασμού ή της πιστωτικής σας κάρτας.
Εάν δεν στείλετε τα χρήματα, ενδέχεται να αποπειραθούν να σας εκβιάσουν. Εάν τα στείλετε, θα σας ζητήσουν περισσότερα.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Να είστε πολύ προσεκτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που διαμοιράζετε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στις ιστοσελίδες διοργάνωσης διαδικτυακών ραντεβού.
Να λαμβάνετε πάντα υπ’ όψιν σας τους κινδύνους. Οι απατεώνες είναι παρόντες στις πιο αξιόπιστες ιστοσελίδες.
Να μη βιάζεστε να απαντήσετε και να κάνετε ερωτήσεις.
Να ψάξετε τη φωτογραφία και το προφίλ του ατόμου που σας έχει προσεγγίσει για να δείτε εάν το υλικό αυτό έχει χρησιμοποιηθεί και αλλού.
Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στα ορθρογραφικά λάθη και στα λάθη γραμματικής και σύνταξης, στις ασυνέπειες στις ιστορίες τους, καθώς και σε δικαιολογίες, όπως το γεγονός ότι η κάμερα τους είναι εκτός λειτουργίας.
Μην μοιράζεστε οποιοδήποτε υλικό, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να σας εκβιάσουν.
Εάν συμφωνήσετε να συναντηθείτε κατ’ ιδίαν από κοντά, ενημερώστε την οικογένειά σας και τους φίλους σας για τον προορισμό σας.
Επιδείξτε τεράστια προσοχή σε αιτήματα μεταφοράς χρημάτων. Να μην στέλνετε ποτέ χρήματα, να μη δίνετε στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας, του τραπεζικού σας λογαριασμού, των κωδικών σας στο e-banking ή αντίγραφα προσωπικών σας εγγράφων.
Να αποφεύγετε την αποστολή χρηματικών προκαταβολών.
Μην μεταφέρετε χρήματα για κάποιον άλλο: το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος είναι ποινικό αδίκημα.
Πέσατε θύμα;
Μην αισθάνεστε ντροπιασμένοι!
Σταματήστε κάθε μορφή επικοινωνίας.
Εάν είναι δυνατόν, διατηρείστε όλο το ιστορικό επικοινωνίας, όπως τα μηνύματα συνομιλιών.
Υποβάλετε καταγγελία στην αστυνομία.
Αναφέρετε το συμβάν στην ιστοσελίδα στην οποία ο απατεώνας σας προσέγγισε για πρώτη φορά Εάν έχετε παράσχει στοιχεία του τραπεζικού σας λογαριασμού, επικοινωνήστε με την τράπεζα που συνεργάζεστε.
Phishing
Ο όρος “phishing” αναφέρεται στα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που σκοπό έχουν να εξαπατηθούν οι παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν στους απατεώνες προσωπικές και οικονομικές τους πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας τους.
Πως λειτουργεί;
Ο απατεώνας προσεγγίζει το υποψήφιο θύμα του, στέλνοντάς του ένα παραπλανητικό μήνυμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αυτά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου:
μπορεί να μοιάζουν πάρα πολύ με τα μηνύματα που στέλνουν στους πελάτες τους οι τράπεζες.
αντιγράφουν το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
σας ζητούν να κατεβάσετε στη συσκευή σας ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link).
χρησιμοποιούν ορολογία που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Διατηρείτε το λογισμικό σας ενημερωμένο, περιλαμβανομένου του φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser), του αντιικού προγραμμάτος (antivirus) και του λειτουργικού συστήματος.
Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί εάν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου “τράπεζας” σας ζητά ευαίσθητες πληροφορίες (π.χ. τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού σας λογαριασμού μέσω internet banking).
Ελέγξτε προσεκτικά το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: συγκρίνετε τη διεύθυνση με τα προηγούμενα πραγματικά μηνύματα από την τράπεζα συνεργασίας σας.
Ελέγξτε για ορθογραφικά λάθη και λάθη γραμματικής ή σύνταξης.
Μην απαντάτε σε ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αντίθετα προωθήστε το στην τράπεζα με την οποία συνεργάζεστε, πληκτρολογώντας την ηλεκτρονική της διεύθυνση μόνοι σας.
Μην κάνετε απευθείας κλικ στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) και μην πραγματοποιείτε λήψη (download) του επισυναπτόμενου αρχείου, αντίθετα πληκτρολογήστε τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού συνδέσμου στον φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser) που χρησιμοποιείτε.
Σε περίπτωση οποιασδήποτε αμφιβολίας, ελέγξτε την ιστοσελίδα ή τηλεφωνήστε στην τράπεζα σας.
Οι εγκληματίες στον κυβερνοχώρο βασίζονται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι απασχολημένοι και βιαστικοί. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μοιάζουν να είναι νόμιμα, μεγιστοποιεί τον κίνδυνο να πέσουμε θύματα.
Προσέξτε ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείτε μια φορητή συσκευή. Ενδεχομένως να είναι πιο δύσκολο να εντοπίσετε μια απόπειρα ηλεκτρονικού “ψαρέματος” από το κινητό τηλέφωνο ή το tablet σας.
Vishing
Ο όρος “Vishing” (συνδυασμός των λέξεων “Voice” και “Phishing”) είναι απάτη μέσω τηλεφώνου, που σκοπό έχει να εξαπατηθεί το θύμα προκειμένου να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας του ή και να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Να είστε προσεκτικοί με αιφνιδιαστικές και απροειδοποίητες τηλεφωνικές κλήσεις.
Κρατήστε τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο σας έχουν καλέσει και ενημερώστε ότι θα τους επιστρέψετε εσείς την τηλεφωνική κλήση.
Για να επαληθεύσετε την ταυτότητά τους, αναζητήστε τον αριθμός τηλεφώνου της επιχείρησης και επικοινωνήστε απευθείας μαζί τους.
Μην επαληθεύετε το άτομο που σας καλεί με τον αριθμό τηλεφώνου που σας έδωσε (μπορεί να είναι ψεύτικος ή πλαστογραφημένος αριθμός).
Οι απατεώνες μπορούν να βρουν τα βασικά στοιχεία επικοινωνίας σας μέσω διαδικτύου (π.χ. από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Μην υποθέσετε ότι το άτομο που σας καλεί δηλώνει την αληθινή του ιδιότητα επειδή έχει στη διάθεσή του τέτοιες πληροφορίες.
Μην δίνετε τον κωδικό “PIN” της πιστωτικής ή χρεωστικής σας κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού σας λογαριασμού μέσω e-banking. Η τράπεζα με την οποία συνεργάζεστε δεν θα ζητήσει ποτέ τέτοιου είδους πληροφορίες.
Μην μεταφέρετε χρήματα σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό κατόπιν αιτήματός τους. Η τράπεζα σας δεν θα σας ζητήσει ποτέ να προβείτε σε τέτοια ενέργεια.
Αν νομίζετε ότι πρόκειται για απατηλή τηλεφωνική κλήση, αναφέρετέ το στην τράπεζα σας.
Smishing
Ο όρος “smishing” (ένας συνδυασμός των λέξεων “SMS” και “Phishing”) αναφέρεται στην προσπάθεια των απατεώνων να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS
Πώς λειτουργεί;
Το μήνυμα κειμένου συνήθως θα σας ζητά να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή να καλέσετε έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσετε, ενημερώσετε ή επανεργοποιήσετε τον λογαριασμό σας. Αλλά…ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τη νόμιμη επιχείρηση.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Μην κάνετε κλικ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links), συνημμένα αρχεία ή εικόνες που λαμβάνετε με μηνύματα κειμένου (sms) δίχως να έχετε επαληθεύσει τον αποστολέα.
Μην βιάζεστε. Πάρτε τον χρόνο σας και πραγματοποιήστε τους απαραίτητους ελέγχους προτού απαντήσετε.
Ποτέ μην απαντάτε σε μήνυμα κειμένου (sms) που σας ζητά τον κωδικό “PIN” ή τον κωδικό πρόσβασης (“password”) στον τραπεζικό σας λογαριασμό ή οποιαδήποτε άλλα εξατομικευμένα διαπιστευτήρια ασφαλείας (π.χ. e-banking user name).
Εάν νομίζετε ότι ενδέχεται να έχετε απαντήσει σε ένα απατηλό μήνυμα κειμένου (sms) και παρείχατε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζα σας.
Απάτη CEO/Business Email Compromise (BEC)
Απάτη του CEO ή απάτη με το εταιρικό e-mail, ονομάζεται η απάτη όπου ο απατεώνας υποδυόμενος υψηλόβαθμο στέλεχος κάποιας επιχείρησης, εξαπατά υπάλληλο άλλης εταιρίας, που είναι εξουσιοδοτημένος να πραγματοποιεί πληρωμές, προκειμένου να πληρώσει ένα πλαστό τιμολόγιο ή να διενεργήσει μια μη εγκεκριμένη μεταφορά πίστωσης από τον εταιρικό λογαριασμό της επιχείρησης.
Πώς λειτουργεί;
Ο απατεώνας καλεί ή στέλνει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υποδυόμενος υψηλόβαθμο στέλεχος της επιχείρησης (π.χ. Γενικός Διευθυντής ή Οικονομικός Διευθυντής).
Συνήθως μέσω της επικοινωνίας αυτής, ο απατεώνας χρησιμοποιεί τις πιο κάτω τεχνικές:
Δείχνει να γνωρίζει επαρκώς την εσωτερική διάρθρωση και οργάνωση της επιχείρησης.
Ζητά τη διενέργεια μιας επείγουσας πληρωμής.
Χρησιμοποιεί συνήθως όρους και εκφράσεις, όπως: “εχεμύθεια/ εμπιστευτικότητα”, “η επιχείρηση σε εμπιστεύεται”, “δεν είμαι αυτή τη στιγμή διαθέσιμος”.
Αναφέρεται σε μια «ευαίσθητη» για την επιχείρηση του κατάσταση (π.χ. φορολογικός έλεγχος, συγχώνευση, εξαγορά).
Συχνά το αίτημα αφορά τη διενέργεια διασυνοριακών πληρωμών σε τράπεζες εγκατεστημένες εκτός Ευρώπης.
Ο υπάλληλος μεταφέρει τα χρήματα σε λογαριασμό που τηρεί ο απατεώνας.
Οδηγίες για την διαδικασία μπορεί να δοθούν αργότερα, μέσω τρίτου προσώπου ή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Ζητούν από το θύμα/ υπάλληλο της επιχείρησης να μην ακολουθήσει τις συνήθεις διαδικασίες λήψης έγκρισης για την πληρωμή.
Ποιες είναι οι ενδείξεις;
Αν και πάντοτε θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις συναλλαγές μας, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη, για να μας κινήσουν την υποψία ότι η συγκεκριμένη επικοινωνία είναι ύποπτη και πιθανόν να πρόκειται για απάτη.
Αιφνιδιαστική / Απροειδοποίητη τηλεφωνική κλήση ή e-mail
Απευθείας επικοινωνία με ανώτερο στέλεχος της επιχείρησης με το οποίο συνήθως δεν επικοινωνείς
Αίτημα για απόλυτη εχεμύθεια
Άσκηση πίεσης για το κατεπείγον του αιτήματος
Ασύνηθες αίτημα αντίθετο με τις εσωτερικές διαδικασίες έγκρισης
Απειλές ή ασυνήθιστη κολακεία / υποσχέσεις ανταμοιβής
Τι μπορείτε να κάνετε;
Ως επιχείρηση:
Να γνωρίζετε τους κινδύνους και να διασφαλίζετε ότι και οι υπάλληλοί σας είναι πλήρως ενημερωμένοι.
Να ενθαρρύνετε το προσωπικό σας, να προσεγγίζει τα αιτήματα για τη διενέργεια πληρωμών με προσοχή.
Εφαρμόστε εσωτερικές διαδικασίες σχετικά με τη διενέργεια πληρωμών.
Εφαρμόστε διαδικασία για την επαλήθευση της νομιμότητας αιτημάτων διενέργειας πληρωμών, που λαμβάνονται μέσω e-mail.
Καθιερώστε διαδικασίες υποβολής αναφορών για τη διαχείριση περιστατικών απάτης.
Ελέγξτε τις πληροφορίες που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της επιχείρησής σας, περιορίστε τις πληροφορίες και επιδείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε σχέση με τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Να αναβαθμίζετε και να ενημερώνετε το λογισμικό τεχνικής ασφαλείας.
Να επικοινωνείτε πάντα με την Αστυνομία σε περιπτώσεις απόπειρας απάτης, ακόμα και αν δεν είστε θύμα αυτής.
Ως εργαζόμενος:
Να εφαρμόζετε αυστηρά τις υφιστάμενες διαδικασίες ασφαλείας σε σχέση με τη διενέργεια πληρωμών και καταβολής προμηθειών. Μην παραλείπετε κανένα βήμα και μην υποκύπτετε σε πιέσεις.
Να ελέγχετε πάντα με προσοχή τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν διαχειρίζεστε ευαίσθητες πληροφορίες ή όταν πραγματοποιείτε μεταφορές χρημάτων.
Σε περίπτωση αμφιβολίας για εντολή πληρωμής, συμβουλευθείτε έναν αρμόδιο συνάδελφό σας.
Μην ανοίγετε ποτέ ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) ή ύποπτα επισυναπτόμενα αρχεία, που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Να είστε εξαιρετικά προσεκτικοί όταν ελέγχετε το προσωπικό σας e-mail στους υπολογιστές της επιχείρησης στην οποία εργάζεστε.
Περιορίστε τις πληροφορίες και επιδείξτε προσοχή σε σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αποφεύγετε την κοινοποίηση πληροφοριών σχετικά με την ιεραρχία, την ασφάλεια και τις ακολουθούμενες διαδικασίες της επιχείρησης στην οποία εργάζεστε.
Αν λάβετε ένα ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μια ύποπτη τηλεφωνική κλήση, να ενημερώνετε πάντοτε τη διεύθυνση μηχανογραφικής υποστήριξης της εταιρίας.
Επενδυτικές απάτες
Οι απάτες που σχετίζονται με επενδύσεις μπορεί να περιλαμβάνουν επικερδείς, επενδυτικές ευκαιρίες, όπως μετοχές, ομόλογα, κρυπτονομίσματα, πολύτιμους λίθους, υπεράκτιες επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία και εναλλακτικές πηγές ενέργειας.
Ποιες είναι οι ενδείξεις;
Λαμβάνετε επανειλημμένα αιφνιδιαστικές / απροειδοποίητες τηλεφωνικές κλήσεις.
Σας υπόσχονται γρήγορες αποδόσεις και σας διαβεβαιώνουν ότι οι επενδύσεις είναι ασφαλείς.
Η προσφορά είναι διαθέσιμη για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Η προσφορά είναι προσωπική και σας ζητείται να μην τη μοιραστείτε με άλλους.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Σε κάθε περίπτωση, να λαμβάνετε χρηματοπιστωτικές συμβουλές, προτού δώσετε χρήματα ή πραγματοποιήσετε μια επένδυση.
Να απορρίπτετε τις τηλεφωνικές κλήσεις που σχετίζονται με επενδυτικές ευκαιρίες.
Να είστε επιφυλακτικοί με προσφορές που υπόσχονται ασφαλείς επενδύσεις, εγγυημένες αποδόσεις και υψηλά κέρδη.
Προσοχή σε μελλοντικά περιστατικά απάτης. Αν έχετε ήδη πραγματοποιήσει επένδυση σε προϊόν που αποτελεί αντικείμενο απάτης, είναι εξαιρετικά πιθανό οι απατεώνες να σας στοχοποιήσουν εκ νέου ή να πουλήσουν τα προσωπικά σας στοιχεία σε άλλους εγκληματίες.
Επικοινωνήστε με την Αστυνομία αν έχετε υπόνοιες για περιστατικό απάτης
… Ή και απάτες για αγορές από το διαδίκτυο
Οι προσφορές μέσω διαδικτύου συνιστούν συχνά επικερδείς αγορές, αλλά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στα περιστατικά απάτης.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Να κάνετε χρήση εγχώριων ιστοσελίδων λιανικών πωλήσεων, όταν είναι δυνατόν – είναι πιθανότερο να λύσετε τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν.
Πραγματοποιήστε την έρευνα σας – ελέγξτε τις κριτικές προτού προβείτε σε κάποια αγορά.
Χρησιμοποιήστε πιστωτικές κάρτες – έχετε περισσότερες πιθανότητες να σας επιστραφούν τα χρηματικά ποσά σε περίπτωση απάτης.
Πληρώστε μόνο μέσω μιας ασφαλούς υπηρεσίας πληρωμών – Σας ζητούν μεταφορά χρημάτων; Σκεφτείτε το διπλά!
Πληρώστε μόνο εφόσον είστε συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο μέσω ασφαλών συνδέσεων – αποφεύγετε τη χρήση δωρεάν ή ανοικτών δημόσιων δικτύων WiFi.
Πληρώστε μόνο μέσω ασφαλούς συσκευής – Διατηρείτε το λειτουργικό σας σύστημα και λογισμικό ασφαλείας ενημερωμένο.
Προσοχή στις διαφημίσεις που προσφέρουν εξωφρενικές προσφορές ή θαυματουργά προϊόντα – Εάν ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, τότε κατά πάσα πιθανότητα είναι ψεύτικο!
Αναδυόμενο παράθυρο που ισχυρίζεται ότι έχετε κερδίσει βραβείο; Σκεφτείτε το ξανά. Ενδεχομένως να κερδίσατε κακόβουλο λογισμικό.
Εάν δεν παραλάβετε το προϊόν σας, επικοινωνήστε με τον έμπορο/πωλητή. Εάν δεν λάβετε απάντηση, επικοινωνήστε με την τράπεζα συνεργασίας σας.
Να αναφέρετε πάντοτε τυχόν ύποπτη απόπειρα απάτης στην Αστυνομία, ακόμα και αν δεν είστε θύμα αυτής.
Απάτη μέσω τιμολογίου
Συχνή μορφή απάτης αποτελεί και η λεγόμενη απάτη μέσω τιμολογίων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο απατεώνας προσεγγίζει μια επιχείρηση και προσποιούμενος κάποιον προμηθευτή ή παροχέα υπηρεσιών της, ζητά να τροποποιηθούν οι πληροφορίες για τις μελλοντικές πληρωμές τιμολογίων.
Ζητά δηλαδή, να αλλάξουν τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του δικαιούχου πληρωμής και οι όποιες νέες πληρωμές να γίνονται σύμφωνα με τα νέα στοιχεία. Φυσικά, ο νέος προτεινόμενος λογαριασμός, που δίδει στην επιχείρηση/ θύμα, ανήκει στον απατεώνα.
Η προσέγγιση της επιχείρησης, μπορεί να γίνει μέσω τηλεφώνου ή με επιστολή ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, είτε ακόμα και με άλλους τρόπους.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Ως επιχείρηση:
Διασφαλίστε ότι οι υπάλληλοι είναι ενημερωμένοι και γνωρίζουν τη συγκεκριμένη μορφή απάτης και τον τρόπο αποφυγής της.
Εφαρμόστε διαδικασία για την επαλήθευση της νομιμότητας των αιτημάτων πληρωμής που λαμβάνετε.
Ελέγξτε τις πληροφορίες που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της επιχείρησής σας και συγκεκριμένα τα συμβόλαια και τους προμηθευτές σας. Διασφαλίστε ότι το προσωπικό περιορίζει τη γνωστοποίηση πληροφοριών της επιχείρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Δώστε εντολή στο προσωπικό που είναι αρμόδιο για την πληρωμή τιμολογίων να προβαίνει πάντα στη διενέργεια ελέγχων για τον εντοπισμό τυχόν παρατυπιών.
Ως εργαζόμενος:
Επικοινωνήστε με τους πραγματικούς προμηθευτές της επιχείρησης και επαληθεύστε ότι όλα τα αιτήματα πληρωμών προέρχονται από αυτούς, ειδικά εάν σας ζητούν να τροποποιήσετε τα στοιχεία των τραπεζικών τους λογαριασμών για τις μελλοντικές πληρωμές των τιμολογίων ή λοιπών παραστατικών.
Στην επικοινωνία σας με τους προμηθευτές, μην κάνετε χρήση των στοιχείων επικοινωνίας που περιλαμβάνονται στην επιστολή/fax/e-mail στο οποίο ζητείται η αλλαγή στοιχείων. Αντίθετα, χρησιμοποιείστε τα στοιχεία επικοινωνίας από την προηγούμενη αλληλογραφία σας με τον προμηθευτή.
Καθορίστε μοναδικά σημεία επικοινωνίας με επιχειρήσεις, στις οποίες πραγματοποιείτε πληρωμές ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Περιορίστε τις πληροφορίες που γνωστοποιείτε για τον εργοδότη σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Για πληρωμές που υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο ποσού, καθορίστε μια διαδικασία για την επιβεβαίωση του ορθού τραπεζικού λογαριασμού και του αποδέκτη (π.χ. επικοινωνία με την επιχείρηση).
Όταν πληρώνετε ένα τιμολόγιο, να στέλνετε e-mail ενημέρωσης του αποδέκτη της πληρωμής. Σε αυτό να γράφετε την επωνυμία της τράπεζάς του και τα τέσσερα τελευταία ψηφία του τραπεζικού του λογαριασμού για τη διασφάλιση της συναλλαγής.
Να αναφέρετε πάντοτε τυχόν ύποπτη απόπειρα απάτης στην Αστυνομία, ακόμα και αν δεν έχετε στείλει χρήματα σε αυτό το νέο λογαριασμό.
Κλοπή προσωπικών δεδομένων (Twishing)
Οι απατεώνες μπορούν να κλέψουν τα προσωπικά σας δεδομένα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτά μπορούν να τους βοηθήσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στους τραπεζικούς σας λογαριασμούς, να κάνουν δάνεια ή να προβούν σε άλλες παράνομες ενέργειες εξ ονόματός σας ή να αποτελέσουν αντικείμενο πώλησης σε άλλους απατεώνες.
Πώς λειτουργεί;
Πιθανόν να έχετε τον προσωπικό σας λογαριασμό σε μέσo κοινωνικής δικτύωσης ως “private” και ασφαλισμένο ή ακόμη να είστε προσεκτικοί σε σχέση με τις πληροφορίες που μοιράζεστε μέσω των προφίλ που διατηρείτε (π.χ. φωτογραφίες, βίντεο, ανανεώσεις στο στάτους κτλ). Οι απατεώνες όμως χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους, για να σας ξεγελάσουν και να μοιραστείτε προσωπικές πληροφορίες (π.χ. όνομα, email, κωδικούς ή αριθμό τραπεζικής κάρτας κτλ). Οι εν λόγω πληροφορίες μπορούν μετέπειτα να χρησιμοποιηθεί για υποκλοπή στοιχείων της ταυτότητάς σας.
Οι προσωπικές σας πληροφορίες μπορούν να βοηθήσουν τους απατεώνες:
Να προβούν σε μη εγκεκριμένες συναλλαγές με την κάρτα σας ή να αποκτήσουν πρόσβαση στο συμβόλαιο τηλεφώνου ή και άλλους λογαριασμούς σας.
Να εξασφαλίσουν δάνειο
Να πωλήσουν σε άλλους απατεώνες τα προσωπικά σας δεδομένα
Να προβούν σε παράνομες ενέργειες χρησιμοποιώντας το όνομά σας
Πολλοί απατεώνες χρησιμοποιούν κλασικές μεθόδους όπως:
Twishing (συνδυασμός των λέξεων Twitter και phishing): αποτελεί τη μέθοδο κατά την οποία αποστέλλεται ένα μήνυμα σε ένα χρήστη του Twitter, μέσω του οποίου του ζητείται να ακολουθήσει ένα σύνδεσμο για μια ιστοσελίδα.
Εάν ο χρήστης μπει στην ιστοσελίδα του απατεώνα, τότε αυτός που κάνει την απάτη αποκτά πρόσβαση σε πληροφορίες του λογαριασμού όπως το όνομα και ο κωδικός πρόσβασης.
Ποιοι είδαν το προφίλ σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Μια τέτοια υπηρεσία θα σας ζητήσει να παραχωρήσετε πρόσβαση στο προφίλ σας. Έπειτα, θα σας ζητήσει να συμμετάσχετε σε μια απατηλή έρευνα και να μοιραστείτε να προσωπικά σας δεδομένα. Ο απατεώνας κερδίζει προμήθεια κάθε φορά που κάποιος συμπληρώνει μια τέτοια έρευνα, ενώ εσείς ποτέ δεν θα μάθετε ποιοι πραγματικά είδαν το προφίλ σας.
«Μήπως είσαι εσύ σε αυτό το βίντεο;» Με το που θα πατήσετε σε ένα τέτοιο σύνδεσμο θα οδηγηθείτε σε μια σελίδα που πραγματοποιεί έρευνα η οποία αποσκοπεί σε χρηματικό όφελος του απατεώνα. Είναι επίσης πιθανό η συσκευή σας να προσβληθεί από κάποιο κακόβουλο λογισμικό.
«Ο λογαριασμός σας έχει ακυρωθεί», «επιβεβαιώστε τον λογαριασμό του email σας». Τέτοιου είδους απάτες με τα προαναφερθέντα μηνύματα αποσκοπούν στο να αποκτήσουν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα σας ή τους κωδικούς που έχετε για κάποιο λογαριασμό.
Απάτες με δωροκάρτες και ψεύτικες προσφορές από γνωστά καταστήματα ή γνωστές μάρκες. Αυτού του είδους απάτες στοχεύουν σε εξασφάλιση προσωπικών δεδομένων ή συνδρομής κάποιου σε ακριβές υπηρεσίες. Παίρνουν κάθε μήνα διαφορετική μορφή και ακούγονται πολύ καλές για να είναι αληθινές. Μάλιστα, το προϊόν ή η υπηρεσία που προβάλλονται δεν παραδίδονται ποτέ στον πελάτη.
Θαυματουργό προϊόν, δωρεάν δοκιμή! Αυτές οι ηλεκτρονικές απάτες χρησιμοποιούν τις μεθόδους της δωρεάν δοκιμής, ψεύτικων εγκρίσεων και έρευνες προκειμένου να ξεγελάσουν το κοινό και να το παρασύρουν να πληρώσει προϊόντα ή να κάνει συνδρομές, για τα οποία το κοινό δεν γνωρίζει καν ότι πληρώνει (π.χ. έξοδα αποστολής κ.α.).
«Κέρδισε πολλά λεφτά δουλεύοντας από το σπίτι». Οποιαδήποτε δουλειά απαιτεί κάποιο αρχικό ποσό για να αρχίσετε να εργάζεστε για αυτή είναι ύποπτη ως απάτη. Τέτοιες διαφημίσεις συνήθως εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οδηγούν σε κάποια προσφορά που χρεώνεται, με το πρόσχημα ότι αποτελεί προϋπόθεση για να αρχίσετε την δήθεν εργασία με τα πολλά χρήματα.
Πιθανόν να σας ζητηθεί να υποβάλετε πολλές προσωπικές πληροφορίες, περιλαμβανομένου του φορολογικού σας μητρώου, αντίτυπα του διαβατηρίου ή της άδειας οδήγησής σας. Μάλιστα, ορισμένες από αυτές τις «εργασίες» πιθανόν να καλύπτουν ενέργειες ξεπλύματος χρήματος, ζητώντας να λαμβάνετε πληρωμές στον τραπεζικό σας λογαριασμό παίρνοντας προμήθεια κι έπειτα να μεταφέρεται σε μια ξένη εταιρεία τα χρήματα. Συνεπώς, θα σας χρησιμοποιήσουν ως μεταφορέα παράνομων χρημάτων (δείτε περισσότερα στη σελίδα της Eurοpol: money mule) για εγκληματίες κάτι που βεβαίως είναι παράνομο.
Βοήθεια, έχω μπλέξει! Κάποιος προσποιούμενος ότι είναι συγγενής ή γνωστός σας λέει ότι έχει άμεση οικονομική ανάγκη και επικοινωνεί μαζί σας κυρίως μέσω των μέσω κοινωνικής δικτύωσης. Ο απατεώνας θα προσποιηθεί ότι βρίσκεται σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση και θα ζητήσει χρήματα. Πέραν των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τέτοιου είδους επικοινωνίες μπορεί να γίνουν μέσω τηλεφώνου, email ή γραπτού μηνύματος sms.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Οποιαδήποτε στιγμή θέλετε να επιβεβαιώσετε πληροφορίες ενός λογαριασμού σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, πηγαίνετε απευθείας στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας. Μην εμπιστευθείτε τον σύνδεσμο που υποτίθεται παραπέμπει σε μια επίσημη ιστοσελίδα.
Δείτε ξανά τις ρυθμίσεις ασφαλείας σε κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιείτε. Πάρτε τον χρόνο σας για να κατανοήσετε πλήρως τι ακριβώς προβάλλετε δημοσίως, μέσω του προφίλ που διατηρείτε.
Κάνετε την έρευνά σας στο διαδίκτυο. Αναζητήστε το όνομα του προϊόντος ή της εργασίας που σας προσφέρετε και δείτε τι λένε άλλα άτομα για αυτά. Μπορείτε να συνδυάσετε στην αναζήτησή σας σημαντικές λέξεις-κλειδιά όπως: ανασκόπηση, παράπονα ή απάτη.
Κάνετε αναφορά για προφίλ που φαίνονται να είναι ύποπτα για απάτες (report) στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιείτε. Εάν σας ακολουθούν ή είναι διαδικτυακοί σας φίλοι, επιβεβαιώστε ότι τους μπλοκάρατε και αναμένετε να δείτε οποιαδήποτε αντίδραση.
Να κοιτάζετε σε τακτική βάση τις καταστάσεις λογαριασμού των καρτών σας. Εάν παρατηρήσετε χρεώσεις για κάτι που δεν παραγγείλατε επικοινωνήστε με την τράπεζα ή τον παροχέα της κάρτας σας.
Γιατί πρέπει να καταγγέλλεται το Ηλεκτρονικό Έγκλημα;
Πολλές φορές άτομα, τα οποία έχουν «παρενοχληθεί» στο διαδίκτυο ή έχουν πέσει θύματα απάτης, δεν αναφέρουν τα περιστατικά αυτά στην Αστυνομία, είτε γιατί έχουν απειληθεί ή φοβούνται ότι θα εκτεθούν δημόσια.
Το γεγονός αυτό βοηθά τους εγκληματίες να συνεχίσουν το παράνομο έργο τους και να παραμένουν ατιμώρητοι.
Έχοντας λοιπόν κατά νου ότι αρκετά διαδικτυακά αδικήματα τελούνται από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και αφορούν ηλεκτρονικές απάτες, κλοπές προσωπικών δεδομένων, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με ποιους συνομιλούμε. Πολύ εύκολα κάποιος να αλλοιώσει τα στοιχεία του, να χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε φωτογραφία και όνομα επιθυμεί και να δηλώσει οποιαδήποτε ηλικία.
Επίσης, είναι πιθανό κάποιοι από αυτούς να χρησιμοποιούν ψεύτικα στοιχεία με σκοπό να παρασύρουν τα θύματά τους.
Έτσι είναι σημαντικό να εμπεδώσουμε ότι πίσω από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή μπορεί να βρίσκεται οποιοδήποτε πρόσωπο, που μπορεί να είναι ακόμα και εγκληματίας.
Για να αποφύγουμε ένα τέτοιο κίνδυνο είναι σημαντικό να επιβεβαιώσουμε ότι το πρόσωπο που συνομιλούμε μαζί του είναι γνωστό σε εμάς και ότι είναι αξιόπιστο.
Ακολουθούν ορισμένες βασικές συμβουλές χρήσης του διαδικτύου κυρίως για τους νέους, οι οποίοι εντυπωσιάζονται εύκολα από διάφορες φωτογραφίες επίδειξης ή και διασκέδασης
Μη συνομιλείτε με αγνώστους και μην κοινοποιείτε σε αυτούς τα προσωπικά σας στοιχεία, φωτογραφίες, οικογενειακή κατάσταση κ.λπ.
Όταν δεν γνωρίζετε τον αποστολέα ενός μηνύματος (email) μην το ανοίγετε και εφόσον υποψιάζεστε ότι κάτι δεν πάει καλά να το διαγράφετε διότι πιθανόν να πρόκειται για ιό
Να προτιμάτε τις ιστοσελίδες που περιέχουν το ακρώνυμο «https», το «s» σημαίνει ασφάλεια (αυτό είναι βασικό κυρίως για σκοπούς αγορών)
Αποφεύγετε να συμμετέχετε σε τυχερά παιχνίδια στο διαδίκτυο, καθώς πέραν από το γεγονός ότι κάποια από αυτά ενδεχομένως να είναι παράνομα, υπάρχει επιπρόσθετα ο κίνδυνος έκθεσης σε ανεπιθύμητες καταστάσεις
Από πλευράς της Αστυνομίας λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για προστασία των χρηστών του διαδικτύου, ενώ ο χειρισμός τέτοιων υποθέσεων γίνεται με απόλυτη εμπιστευτικότητα.
Ως εκ τούτου, το αρμόδιο Τμήμα της Αστυνομίας – η Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος – είναι στη διάθεση του κοινού καθημερινά, συμπεριλαμβανομένων Σαββατοκύριακων και αργιών, (7πμ – 7μμ) στο τηλέφωνο 22808200 για οποιαδήποτε καταγγελία ή ακόμα και για απλές συμβουλές. Επίσης, το κοινό μπορεί να προβεί σε καταγγελία και μέσω της Ηλεκτρονικής φόρμας καταγγελίας.