πριν 19 ώρες
OMEGANEWS: Η «Αμάλθεια» έβαλε τη χώρα μας...
πριν 1 μέρα
Ο Υφυπουργός Τουρισμού στην ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΡΑ
πριν 1 μέρα
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΡΑ: Στην τελική ευθεία για τις...
πριν 1 μέρα
Γιατί ένα βιβλίο του κορυφαίου πανεπιστημίου της Οξφόρδης χαρακτηρίζει τον Κεμάλ Ατατούρκ μεγάλο ηγέτη; Μήπως τον θεωρεί μεγάλο ηγέτη της Βρετανίας, της Ευρώπης, του κόσμου; Όχι, φυσικά, αλλά μεγάλο ηγέτη της της χώρας του. Και ηθικό ηγέτη στη χώρα του. Γιατί; Επειδή ο Ατατούρκ πήρε μια κατακερματισμένη και υπό κατάρρευση Οθωμανική αυτοκρατορία, ένα σκορπισμένο χαλιφάτο και το έκανε εθνικό κράτος.
Αναμόρφωσε και εκσυγχρόνισε την Τουρκία, πραγματοποιώντας ριζοσπαστικές αλλαγές και επιδιώκοντας να τη μετατρέψει σε βιομηχανικό κράτος με επιστημονική παραγωγή. Προχώρησε σε μεταρρυθμίσεις που σκοπό είχαν να μετατρέψουν την Τουρκία σε σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα βασισμένη στα δυτικά πρότυπα και πλήρως απελευθερωμένη από τη θρησκεία. Μια από τις πρώτες του ενέργειες ήταν να καταργήσει (1924) το χαλιφάτο και να κλείσει τα ιδρύματα που λειτουργούσαν βάσει της ισλαμικής νομοθεσίας. Στη συνέχεια απαγόρευσε την πολυγαμία, τον φερετζέ και το φέσι, ενώ το 1928 επέβαλε το λατινικό αλφάβητο στη θέση του αραβικού. Το 1938, με νόμο υποχρέωσε τον κάθε Τούρκο να αποκτήσει οικογενειακό επώνυμο, απαγορεύοντας τα θρησκευτικά ονόματα. Επίσης, με δικές του νομοθετικές ρυθμίσεις αναβάθμισε τον ρόλο των γυναικών, δίνοντάς τους δικαίωμα ψήφου και θέσπισε την ισότητα των δύο φύλων, ενώ επί της θητείας του καθιερώθηκε και το Γρηγοριανό ημερολόγιο. Το 1934 επέτρεψε την εκλογή γυναικών στα δημόσια αξιώματα.
Εκείνη τη χρονιά προτάθηκε για το Νόμπελ Ειρήνης από τον Έλληνα πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, τον εθνάρχη των Ελλήνων. Ο Βενιζέλος, στην επιστολή πρότασης που απέστειλε στη Σουηδική Ακαδημία σημείωνε πως ο Ατατούρκ δεν ήταν μεγάλος ηγέτης για την Τουρκία, αλλά και διεθνής. Σημείωνε πως «με τη δημιουργία της Τουρκικής Δημοκρατίας και τη σύναψη συμφωνιών με όλες τις γειτονικές της χώρες είχε δώσει τέλος σε ένα κύκλο επτά αιώνων θεάτρου αιματηρών πολέμων σε ολόκληρη της Εγγύς Ανατολή και μεγάλο τμήμα της Κεντρικής Ευρώπης». Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που τον πρότεινε για το Νόμπελ Ειρήνης. «Πράγματι, σπάνια στη ζωή ενός έθνους, πραγματοποιήθηκε σε τόσο λίγο χρόνο μια αλλαγή τόσο ριζική», έγραφε στις 12.1.1934 ο Βενιζέλος.
Μπορούμε, όμως, οι Ελληνοκύπριοι δάσκαλοι και μαθητές να δεχτούμε τον Ατατούρκ «ως υπόδειγμα ηθικού ηγέτη, ο οποίος ευεργέτησε τον λαό», αναρωτιέται το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Διότι, πράγματι, ο Ατατούρκ και οι Νεότουρκοι ευθύνονται για εγκλήματα κατά των λαών, όπως η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ποντίων, των Ασσυρίων… Αλλά ο Ατατούρκ δεν είναι υπόδειγμα ηθικού ηγέτη για τους Αρμένιους και τους Έλληνες. Για τους Έλληνες, και παρά τα εγκωμιαστικά σχόλια του εθνάρχη των Ελλήνων, είναι και κακός είναι και ψευδοηγέτης. Αλλά δεν ζητά κανείς να τον αναγνωρίσουμε ως δικό μας καλό και ηθικό ηγέτη. «Ένας καλός εκπαιδευτικός», όπως έγραψε ο καθηγητής Πέτρος Παπαπολυβίου, «θα μπορούσε να σχολιάσει το ότι είναι ένα βιβλίο Αγγλικών και ότι οι συντάκτες του βιβλίου επέλεξαν μια ιστορική προσωπικότητα, που μπορεί για μας τους Έλληνες να μην είναι αποδεκτή για τους γνωστούς ιστορικούς λόγους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε και την αλήθεια των άλλων». Απλώς.