Αδειάζει το Υπουργείο Παιδείας ο πρόεδρος της ΚΥΣΟΑ, Χριστάκης Νικολαΐδης σχετικά με την υπόθεση της 8χρονης μαθήτριας της Β’ Δημοτικού με αναπηρία η οποία εξαναγκάζεται σε φοίτηση σε ειδική μονάδα.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Κυπριακής Συνομοσπονδίας Οργανώσεων Αναπήρων, δεν έγινε καμία αξιολόγηση στο παιδί. «Η αξιολόγηση έγινε στην προδημοτική τάξη», αναφέρει ο κ. Νικολαΐδης.
Ο κ. Νικολαϊδης κάνει λόγο για αποκλεισμό του παιδιού με την ΚΥΣΟΑ να τονίζει πως «το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού την καθιστά ως ένα από τα πολλά θύματα των αντιδημοκρατικών και ρατσιστικών πολιτικών διάκρισης και διαχωρισμού που ακολουθεί στα ζητήματα της αναπηρίας».
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας, υποστηρίζει άλλα. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση έγινε αξιολόγηση και «οι γονείς προχώρησαν σε ένσταση προς την Κ.Ε.Ε.Α.Ε.. Η Κ.Ε.Ε.Α.Ε., με απόφασή της στις 21 Οκτωβρίου 2022, απέρριψε την ένσταση και αποφάσισε τη φοίτηση του παιδιού σε Ειδική Μονάδα που στεγάζεται στο ίδιο σχολείο. Σύμφωνα με την απόφαση, η μαθήτρια θα διδάσκεται τα Ελληνικά και Μαθηματικά στο πλαίσιο της Ειδικής Μονάδας και θα εντάσσεται στη γενική τάξη στα υπόλοιπα μαθήματα. Ως εκ τούτου, λανθασμένα γίνεται στην ανακοίνωση της ΚΥΣΟΑ αναφορά για αποκλεισμό, αφού η μαθήτρια θα συνεχίσει τη φοίτησή της στο σχολείο της κοινότητάς της, χωρίς να αποκλείεται από το περιβάλλον της τάξης».
Γιατί σε ειδική Μονάδα και όχι ενισχυτική διδασκαλία
Πάντως, το Υπουργείο Παιδείας καλείται να απαντήσει στο ερώτημα που έθεσε ήδη η ΚΥΣΟΑ: Γιατί στέλνουν το παιδί σε ειδική Μονάδα και δεν του παρέχουν οι αρμόδιοι ενισχυτική διδασκαλία όπως γίνεται συνήθως για παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες αφού το «πρόβλημα» που χρήζει λύσης είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η μαθήτρια στα Ελληνικά και Μαθηματικά(όπως παραδέχεται και το ίδιο το ΥΠΠΑΝ;
Τι σημαίνει Ειδική Μονάδα
Με ανάρτηση της η πρόεδρος της Οργάνωσης «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη, υπενθυμίζει τι είναι η ειδική μονάδα στα σχολεία:
«Η Ειδική Μονάδα είναι αποκλεισμός , είναι διαχωρισμός και στοχοποίηση του παιδιού ( αυτό φαίνεται να μην το κατανοούν οι αρμόδιοι του) Φοίτηση σε μονάδα σημαίνει ότι το παιδί μπαίνει στη τάξη χωρίς τη συνοδό του ή με συνοδό της μονάδας όταν και εφόσον έχει τον χρόνο να μπεί μαζί της, Φοίτηση σε μονάδα σημαίνει ότι η δασκάλα δεν έχει την ευθύνη να το διδάξει και δεν ακολουθεί το παιδί το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης Φοίτηση σε μονάδα σημαίνει ελάχιστη μέχρι καθόλου εκπαίδευση ( έχει μόνο 1 ώρα εκπαίδευση την ημέρα με την ειδική δασκάλα της μονάδας μέσα στο περιβάλλον της μονάδας ) Πως θα ενισχυθεί το παιδί με λιγότερες ώρες εκπαίδευσης στα ελληνικά και μαθηματικά όπως μας λένε; Φοίτηση σε μονάδα σημαίνει ότι το παιδί στη τάξη είναι ένας επισκέπτης και όχι ισότιμο μέλος Φοίτηση σε μονάδα σημαίνει μή αναγνωρισμένη εκπαιδευση αφού δεν δίνεται απολυτήριο όταν ολοκληρώσει το σχολείο. Αλλά φοίτηση σε μονάδα ταυτόχρονα σημαίνει για το ΥΠΑΝ ΕΞΟΙΚΟΝΌΜΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΩΡΑ το παιδί, αφού θα εξυπηρετείται από τους συνοδούς της μονάδας…. Αυτό τους ενδιαφέρει , αλλιώς δεν θα έδιωχναν το παιδί από την τάξη αλλά θα συνέχιζε την φοίτηση του το παιδί στην τάξη του με ενισχιτική διδασκαλία στα ελληνικά και μαθηματικά, ή ακόμη και ειδική εκπαίδευση για αυτά τα μαθήματα. Προς τί η εμμονή τους να αλλάξει πλαίσιο φοίτησης εαν όχι το οικονομικό τους όφελος ; Γιατί δεν δίνουν ειδική εκπαιδευση πρώτα ; Γιατί δεν δίνουν τις εύλογες προσαρμογές πρώτα; Γιατί δεν ενισχύουν το παιδί στα μαθήματα πρώτα ; Κακοποιουν το παιδί συναισθηματικά και ψυχολογικά ενώ το μόνο που θα έπρεπε να κάνουν είναι να το στηρίξουν. Το διώχνουν από την τάξη αγνοώντας δύο νομοθεσίες που μιλούν για την υποχρέωση του κράτους να παρέχει ποιοτική συμπεριληπτική εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις Παραπληροφορούν και λένε ότι επαναξιολογήθηκε . Δεν επαναξιολόγησαν το παιδί . Εννοούν ότι η επαρχιακή αξιολόγησε την απόφαση της βασισμένη στην αξιολόγηση του νηπιαγωγίου… !!! Δεν ρωτήθηκε καν η εκπαιδευτικός του παιδιού . Αγνόησαν την προόδο του παιδιού κατά την φοίτηση του στην Α τάξη η οποία αναφέρεται στα πρακτικά της πολυθεματικής συνάντησης. Αγνόησαν την ψυχολογία του παιδιού που σήμερα φώναζε και ήθελε να πάρει την τσάντα του να μπεί στην τάξη της Κόβουν την εξελικτική πορεία του παιδιού για να εξοικονομήσουν πόρους .. αυτό κάνουν .. η ακόμη χειρότερα ο ρατσισμός τους είναι τόσο μεγάλος που βάλθηκαν να μην αφήσουν κανένα παιδί με διάγνωση να φοιτά στις τάξεις των σχολείων Έπρεπε να ντρέπονται όχι να βγάζουν και ανακοινώσεις … ΥΓ .Υπενθυμίζουμε στο ΥΠΑΝ τις υποχρεώσεις του έναντι σε όλα τα παιδιά με αναπηρία ότι στο άρθρο 24 (εκπαίδευση) της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με αναπηρίες, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα ακόλουθα:
Κράτη Μέρη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες στην εκπαίδευση. Με σκοπό την πραγμάτωση του δικαιώματος αυτού χωρίς διάκριση και στη βάση των ίσων ευκαιριών, Κράτη Μέρη διασφαλίζουν σύστημα ενιαίας εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα και δια βίου μάθηση που να απευθύνεται: (α) Στην πλήρη ανάπτυξη των ανθρώπινων δυνατοτήτων και αίσθησης αξιοπρέπειας και αξίας του εαυτού, και στην ενίσχυση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θεμελιωδών ελευθεριών και ανθρώπινης διαφορετικότητας· (β) Στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, ταλέντων και δημιουργικότητας των ατόμων με αναπηρίες, όπως επίσης και των πνευματικών και σωματικών τους ικανοτήτων, στο μέγιστο δυνατόν· (γ) Να καταστήσουν ικανό για τα άτομα με αναπηρίες να συμμετέχουν αποτελεσματικά σε μια ελεύθερη κοινωνία.
Κατά την πραγμάτωση του δικαιώματος αυτού, Κράτη Μέρη διασφαλίζουν ότι: (α) Τα άτομα με αναπηρίες δεν αποκλείονται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα με βάση την αναπηρία, και ότι τα παιδιά με αναπηρίες δεν αποκλείονται από δωρεάν και υποχρεωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση ή από δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με βάση την αναπηρία· (β) Τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ενιαία, ποιοτική και δωρεάν πρωτοβάθμια εκπαίδευση και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε ίση βάση με άλλους στις κοινότητες στις οποίες ζουν· (γ) Παρέχεται εύλογη προσαρμογήγια τις απαιτήσεις του ατόμου· (δ) Τα άτομα με αναπηρίες λαμβάνουν την απαιτούμενη υποστήριξη, εντός του γενικού εκπαιδευτικού συστήματος, για να διευκολύνουν την αποτελεσματική τους εκπαίδευση· (ε) Αποτελεσματικά μέτρα εξατομικευμένης υποστήριξης, παρέχονται σε περιβάλλοντα που μεγιστοποιούν την ακαδημαϊκή και κοινωνική ανάπτυξη, που είναι σύμφωνα με τον στόχο της πλήρους ενσωμάτωσης. Ιδιαίτερης σημασίας είναι για το κίνημα και το Γενικό Σχόλιο ΑΡ. 4 του (2016) για την ενιαία εκπαίδευση, της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και συγκεκριμένα οι παράγραφοι 8, 9, 10 και 11, όπου προβλέπονται τα ακόλουθα: Παρ. 8. Στο άρθρο 24 .(1) της Σύμβασης, τα συμβαλλόμενα κράτη πρέπει να διασφαλίζουν την εφαρμογή του δικαιώματος των ατόμων με αναπηρίες στην εκπαίδευση μέσω ενός εκπαιδευτικού συστήματος χωρίς αποκλεισμούς σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, της προσχολικής, της πρωτοβάθμιας, της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, της επαγγελματικής κατάρτισης και της δια βίου μάθησης. Χρειάζεται επίσης να εφαρμόζεται το δικαίωμα στις εξωσχολικές και κοινωνικές δραστηριότητες για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρίες, χωρίς διακρίσεις και σε ίση βάση με τους άλλους. Παρ. 9. Το δικαίωμα στην ενιαία εκπαίδευση περιλαμβάνει τον μετασχηματισμό της κουλτούρας, της πολιτικής και της πρακτικής σε όλα τα τυπικά και τα μη τυπικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που θα έχει ως στόχο την αντιμετώπιση των διαφορετικών αναγκών και των ταυτοτήτων των μαθητών, με τη δέσμευση για την άρση των φραγμών που εμποδίζουν αυτή τη δυνατότητα. Περιλαμβάνει την ενίσχυση της ισχύος του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να συμπεριλαμβάνει όλους τους μαθητές. Δίνει έμφαση στην πλήρη και αποτελεσματική συμμετοχή, την προσβασιμότητα, τη μάθηση και την επίδοση όλων των μαθητών, ιδιαίτερα των μαθητών εκείνων που για διαφορετικούς λόγους αποκλείονται ή κινδυνεύουν να περιθωριοποιηθούν. Η ένταξη περιλαμβάνει τη πρόσβαση και τη πρόοδο σε υψηλής ποιότητας τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης χωρίς διακρίσεις. Επιδιώκει, να επιτρέψει σε κοινότητες, συστήματα και δομές να καταπολεμήσουν τις διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων των επιβλαβών στερεοτύπων, να αναγνωρίσουν τη διαφορετικότητα, να προωθήσουν την ένταξη και να ξεπεράσουν τα εμπόδια στη μάθηση και τη συμμετοχή για όλους, εστιάζοντας στην ευημερία και την επιτυχία των μαθητών με αναπηρίες. Απαιτεί έναν εις βάθος μετασχηματισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων σε επίπεδο νομοθεσίας, πολιτικής και μετασχηματισμό στους μηχανισμούς χρηματοδότησης, διοίκησης, σχεδιασμού, παροχής και παρακολούθησης της εκπαίδευσης. Παρ. 10 Η συμπεριληπτική εκπαίδευση νοείται ως: α) ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα όλων των μαθητών. Ειδικότερα, η εκπαίδευση είναι ένα δικαίωμα το οποίο αφορά μόνο τον μαθητή ως μια ιδιαίτερη οντότητα,και όχι, στην περίπτωση των παιδιών, δικαίωμα του γονέα ή του κηδεμόνα του. Η ευθύνη των γονέων από αυτή την άποψη, είναι υποδεέστερη των δικαιωμάτων των παιδιών. β) Μια αρχή η οποίαλαμβάνει υπόψιν την ευημερία όλων των μαθητών, σέβεται την εγγενή αξιοπρέπεια και την αυτονομία τους, αναγνωρίζει τις ατομικές απαιτήσεις και την ικανότητα των μαθητών να ενσωματώνονται αποτελεσματικά στην κοινωνία και να συνεισφέρουν σε αυτήν. γ) Ένα μέσο πραγματοποίησης άλλων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είναι το πρωταρχικό μέσο με το οποίο τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να ξεφύγουν από τη φτώχεια, να αποκτήσουν τα μέσα για να συμμετέχουν πλήρως στις κοινότητές τους και να προστατεύονται από την εκμετάλλευση. Είναι επίσης το πρωταρχικό μέσο για την επίτευξη κοινωνιών χωρίς αποκλεισμούς. δ) το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας διαρκούς και προορατικής δέσμευσης για την άρση των φραγμών στο δικαίωμα στην εκπαίδευση, μαζί με αλλαγές στην κουλτούρα, την πολιτική και την πρακτική του γενικού σχολείου για την αποτελεσματική υποδοχή και συμμετοχή όλων των μαθητών. Σύμφωνα, επίσης, με την παρ. 2 του Γενικού Σχολίου Αρ. 4 (2016) σχετικά με το δικαίωμα στην ενιαία εκπαίδευση, η έννοια της ενιαίας εκπαίδευσης αφορά σε όλα, ανεξαιρέτως, τα παιδιά, αφού αποτελεί σύστημα το οποίο αφορά στην εκπαίδευση και τη μάθηση όλων των μαθητών με σκοπό τη δημιουργία συμπεριληπτικών, ειρηνικών και δίκαιων κοινωνιών. Σύμφωνα, περαιτέρω, με την παρ. 11 του ίδιου Γενικού Σχολίου, τα Κράτη Μέρη είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουν τη διαφορά μεταξύ «αποκλεισμού» “exclusion”, «διαχωρισμού» “segregation”, «ένταξης» “integration” και «συμπερίληψης ή «ενιαίας εκπαίδευσης»» “inclusion”. Ο αποκλεισμός λαμβάνει χώρα όταν οι μαθητές εμποδίζονται είτε άμεσα, είτε έμμεσα, ή τους απαγορεύεται η πρόσβαση στην ενιαία εκπαίδευση με οποιαδήποτε μορφή. Ο διαχωρισμός συμβαίνει όταν η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία παρέχεται σε ξεχωριστά περιβάλλοντα τα οποία έχουν σχεδιαστεί ή χρησιμοποιούνται για να ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες αδυναμίες, ξεχωριστά από τους μαθητές χωρίς αναπηρίες».
Διαμαρτυρία έξω από το προεδρικό
Στις 2 Δεκεμβρίου η ΚΥΣΟΑ θα βρεθεί έξω από το προεδρικό ώστε να διαμαρτυρηθεί για το σύστημα παιδείας και διαχείρισης στα δημόσια σχολεία, τις συμβάσεις που δεν ακολουθούνται στην Κύπρο και ειδικότερα για την περίπτωση της 8χρονης μαθήτριας.