Τι πρέπει να γνωρίζετε για την επιστροφή της NASA στη Σελήνη (Bίντεο)

Έπειτα από πολυετείς καθυστερήσεις και υπερβάσεις του προϋπολογισμού που κόστισαν δισεκατομμύρια, η NASA ετοιμάζεται να εκτοξεύσει την Δευτέρα τον πύραυλο της επιστροφής στη Σελήνη, μια κρίσιμη δοκιμή πριν την εκτόξευση αστροναυτών προς το φεγγάρι.
Μισό αιώνα μετά το πρόγραμμα Apollo των πρώτων προσσεληνώσεων, ο πύραυλος SLS, ένας γίγαντας ύψους 98 μέτρων, θα στείλει την κάψουλα Orion σε τροχιά γύρω από τη φεγγάρι με τρία ανδρείκελα στη θέση του πληρώματος.
Αν όλα πάνε καλά, η πρώτη πτήση με πλήρωμα θα αναχωρήσει το 2024 για την ίδια διαδρομή, ενώ η πρώτη αποστολή που θα κατεβάσει ανθρώπους στη Σελήνη προγραμματίζεται για τα τέλη του 2025 το νωρίτερο.
Η πρόβα προγραμματίζεται να ξεκινήσει με την εκτόξευση του SLS από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ το μεσημέρι της Δευτέρας ώρα Ελλάδας.
Το Orion σχεδιάζεται να παραμείνει σε σεληνιακή τροχιά για περίπου δύο εβδομάδες, πριν επιστρέψει για να πέσει με αλεξίπτωτο στον Ειρηνικό έξι εβδομάδες μετά την αναχώρησή της.
Αν όμως κάτι πάει στραβά η επιστροφή μπορεί να επισπευσθεί, λένε αξιωματούχοι της NASA.
«Θα το στρεσάρουμε και θα το ξαναστρεσάρουμε. Θα το βάλουμε να κάνει πράγματα που δεν θα κάναμε ποτέ αν υπήρχε πλήρωμα προκειμένου να το καταστήσουμε όσο πιο ασφαλές γίνεται» δήλωσε στο Associated Press ο διοικητής της NASA Μπιλ Νέλσον.
Η NASA βρίσκεται σε πυρετό, δεδομένου ότι το πρόγραμμα Artemis που διαδέχεται το σχέδιο Apollo (στην ελληνική μυθολογία η Άρτεμη ήταν αδελφή του Απόλλωνα) δέχεται επικρίσεις για το αστρονομικό κόστος του: από τη σύλληψή του πριν από μια δεκαετία οι δαπάνες έχουν φτάσει τα 93 εκατομμύρια δολάρια, ενώ καθεμία από τις πρώτες πτήσεις θα κοστίζει πάνω από 4 δισ.
Το Associated Press συγκέντρωσε τα σημαντικότερα στοιχεία για την παρθενική πτήση της Άρτεμης.
Πύραυλος βαρέων-βαρών
Ο SLS, με βασικό εργολάβο την Boeing, είναι μερικά μέτρα κοντύτερος και λεπτότερος από τους πυραύλους Saturn V του προγράμματος Apollo, οι οποίοι μετέφεραν 12 άτομα στην επιφάνεια της Σελήνης από το 1969 μέχρι το 1972.
Είναι όμως πιο ισχυρός, καθώς προσφέρει ισχύ 8,8 εκατομμυρίων λιβρών (4.000 τόνοι).
Εκτός από τους βασικούς κινητήρες του πρώτου σταδίου, οι οποίοι κινούνται με υδρογόνο και οξυγόνο, ο SLS θα φέρει δύο βοηθητικούς προωστήρες στερεών καυσίμων, κληρονομιά των διαστημικών λεωφορείων. Οι βοηθητικοί πύραυλοι θα αποσπαστούν δύο λεπτά μετά την πυροδότηση και θα πέσουν στον Ατλαντικό, χωρίς όμως να ανακτηθούν όπως συνέβαινε με τις εκτοξεύσεις του διαστημικού λεωφορείου.
Πηγή: in.gr