Πότε ξεκινούν οι εκπτώσεις στην Κύπρο – Τα παράπονα καταναλωτών

Σε εορταστικούς ρυθμούς κινήθηκε η αγορά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Πλέον, οι καταστηματάρχες προχωρούν σε προσφορές και εκπτώσεις. Ήδη επιχειρήσεις για να προσελκύσουν τους καταναλωτές έχουν αρχίσει να βάζουν εκπτώσεις σε προϊόντα, ενώ άλλες αναμένεται να ξεκινήσουν εντός των επόμενων ημερών.
Τα παράπονα / καταγγελίες των καταναλωτών
Στο μεταξύ, ενώπιον του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, έφθασαν συνολικά 1725 παράπονα καταναλωτών. Από αυτά τα 725 έγιναν γραπτώς ενώ τα 1000, προφορικά.
Τα πλείστα παράπονα που φθάνουν στον σύνδεσμο καταναλωτών αφορούν στην πολιτική των επιστροφών. Όπως ανέφερε στο OMEGAlive η Νομική Σύμβουλος του Κυπριακού Σύνδεσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρίστου, «υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο όταν καταναλωτής αγοράσει προϊόντα διαδικτυακά ή εκτός καταστήματος έχει το δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών να επιστρέψει το προϊόν χωρίς αιτιολογία. Η επιχείρηση οφείλει να του επιστρέψει τα χρήματα. Δεν μιλούμε για ελαττωματικά προϊόντα. Ωστόσο, εκεί που εντοπίζονται τα προβλήματα είναι στις αγορές με φυσική παρουσία». Όπως εξηγεί η κ. Χρίστου, δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για τέτοιες περιπτώσεις και «επαφίεται στην πολιτική της επιχειρησης εάν θα δεχθεί το προϊόν ή εάν θα απορρίψει το αίτημα του καταναλωτή».
Ορισμένες επιχειρήσεις θέτουν συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο κατά το οποίο θα πρέπει να επιστραφεί το προϊόν.
Τα παράπονα για την πολιτική επιστροφών, διαδέχονται η μη αναγραφή τιμών που είναι σοβαρή παράβαση του νόμου αλλά και ο εντοπισμός διαφορετικών τιμών στο ράφι απ’ ότι στο ταμείο. Ακολουθούν παράπονα που αφορούν σε ελαττωματικά προϊόντα και οι παραπλανητικές διαφημίσεις.
Σε ότι αφορά στις καταγγελίες για ελαττωματικά προϊόντα η κ. Χρίστου σημειώνει πως «όταν αγοράζουμε κάτι θα πρέπει να βλέπουμε κριτικές για κάθε επιχείρηση, διότι κάποιες είτε καθυστερούν ή αρνούνται να επιδιορθώσουν τα προϊόντα».
Πρόστιμο μέχρι και 500 χιλιάδες ευρώ
Η διαδικασία που ακολουθείται έπειτα από ένα παράπονο ή καταγγελία στον Σύνδεσμο είναι η εξής:
-εξετάζεται εάν όντως τίθεται θέμα παράβασης με βάση τη νομοθεσία
– με τη συγκατάθεση του καταναλωτή γίνεται σχετική καταγγελία στην Υπηρεσία Καταναλωτή που την εξετάζει και εάν κριθεί απαραίτητο επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο Σύνδεσμος δεν έχει εξουσίες επιβολής διοικητικών κυρώσεων και ο ρόλος του είναι συμβουλευτικός.
Το πρόστιμο μπορεί να φθάσει μέχρι και τις 500 χιλιάδες ευρώ. Μέχρι σήμερα το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί σε επιχείρηση έπειτα από καταγγελία καταναλωτή ανήλθε στις 80 χιλιάδες ευρώ.